Мінфін видав роз’яснення від 15.06.2023 року №05130-14-5/16317, згідно з яким придбання допомоги для підрозділів Об’єднаних сил ЗСУ з місцевих бюджетів називає незаконним.
Державна аудиторська служба України теж дає негативні висновки щодо використання коштів громад на оборону. Хоча тільки зараз зареєстровано законопроєкти №9559-д та 9560-1, які мають легалізувати витрати муніципалітетів на оборону й дати можливість відкрито допомагати військовим.
«Перший законопроект передбачає органами місцевого самоврядування закупівлю та передачу ЗСУ матеріальних засобів. А другий – передбачає внесення змін до Закону України «Про місцеве самоврядування», де у делеговані повноваження органів територіальних громад входив би пункт про право надавати допомогу», - говорить виконавчий директор Вінницького регіонального відділення Асоціації міст України Владислав Філатов.
При цьому міста, села і селища за цей період долучилися до наближення Перемоги України через допомогу Об’єднаним силам ЗСУ, безпосередньо виділивши тільки станом на зараз 28,7 млрд грн. У тому числі перерахували пряму фінансову допомогу в розмірі 14,8 млрд, купили обладнання і техніки на 7,04 млрд, вклали кошти сільських, селищних, міських бюджетів у купівлю військових ОВДП на 6,15 млрд, виділили на облаштування військових ліній захисту 0,71 млрд грн.
Це кошти, перераховані органами місцевого самоврядування без оновленого для цього законодавства. Тож сумарно витрати з бюджетів громад, пов’язані з безпекою та обороною, становлять 52,28 млрд грн. І це лише прямі перерахування з місцевих бюджетів, без знайдених благодійних, спонсорських і донорських коштів на пальне, дрова, запчастини й дрони. До того ж, усі ці видатки прозорі - із запитами військових та їхніми підтвердженнями. Вони під постійним контролем низки державних органів, їх може знайти кожен журналіст чи активний член громади. І вони проходять постійний контроль казначейства ще до проплати.