Постанова Кабміну №168 від 28 лютого 2022 року передбачає, що члени сім’ї військового, який загинув, захищаючи Батьківщину під час воєнного стану, мають право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі 15 млн грн.
«Допомагаючи членам сімей загиблих військових отримувати компенсацію у зв'язку із загибелю, я знайшов за останній рік близько 200 судових рішень про встановлення фактів проживання однією сім'єю (з метою отримання підстави для виплати). Всі ці зусилля людей помножив на нуль Верховний суд, вказавши, що справи про встановлення факту проживання однією сім'єю без реєстрації шлюбу, якщо метою встановлення цього факту є отримання виплат у зв'язку із загибеллю військовослужбовця - це публічно-правовий спір, а тому підлягає розгляду в порядку адміністративного, а не цивільного судочинства. Простими словами, для людей це означає, що всі такі рішення будуть скасовані судами вищих інстанцій…час витрачений. Потрібно починати все по новому - тепер в адміністративних судах» - розповів в інтерв ‘ю радіо «Місто над Бугом» Дмитро Йовдій, голова Комітету цивільного права в "Спілка адвокатів України", адвокат, керуючий партнер юридичної фірми ЮФ "Соціальний паритет".
Він нагадав, що постанова Кабміну №168 від 28 лютого 2022 року передбачає, що члени сім’ї військового, який загинув, захищаючи Батьківщину під час воєнного стану, мають право на отримання одноразової грошової допомоги в розмірі 15 млн грн. Допомога розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, які мають на це право. Але поряд з тим, що механізм прописаний, існує багато проблем і протиріч.
«25 серпня 2022 року набули чинності зміни до статті 16-1 Закону "Про соціальний і правовий статус військовослужбовців та членів їх сімей" від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (надалі – "Закон № 2011-XII"), якими значно звужено коло осіб, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги. Так, Міноборони відмовило у виплаті допомоги дітям загиблого Захисника (двадцятирічний син та вісімнадцятирічна донька), посилаючись на те, що вони є повнолітніми, а отже Закон на них не поширюється. Водночас, ця компенсація у повному обсязі призначена біологічному батьку військового, який залишив сім’ю, ще коли його син був маленьким, і ніколи не брав участі у його житті. А після загибелі сина приїхав на похорон, і потім подав заяву на отримання компенсації. І з позиції чинного Закону він таки дійсно має право на виплату, оскільки юридично є батьком (батьківських прав його не позбавляли)», - розповів пан Дмитро.
Дмитро Йовдій, голова Комітету цивільного права в "Спілка адвокатів України", адвокат, керуючий партнер юридичної фірми ЮФ "Соціальний паритет" додав:
«У багатьох випадках кошти не можуть отримати рідні брати та сестри, які все життя проживали разом із загиблим як сім’я, в ситуаціях, коли загиблий не був одружений, не мав дітей, а його батьки при цьому померли. Або, до прикладу, рідна бабуся загиблого внука, яка виховала його самотужки, замінивши йому батька та матір. Тобто прогалин у законі багато.. Зараз до цього Закону готуються зміни, і сподіваюся найближчим часом ситуацію буде виправлено».